Ο "άνεργος" δωρεά στη Δημοτική Πινακοθήκη από τον Ζωγράφο Μιχάλη Μαδένη

Δημοσιεύτηκε: 15/07/2017 - 10:00

H Δημοτική Πινακοθήκη Πατρών, στο πλαίσιο της διαρκούς προσπάθειάς της για ανάδειξη και αξιοποίηση της μόνιμης συλλογής της, δημιουργεί θεματικές ενότητες με την επιμέλεια ιστορικού τέχνης, προκειμένου να οργανώσει με έναν διαφορετικό και πιο ουσιαστικό τρόπο την συλλογή της.

Με αυτό τον τρόπο δίνεται η  δυνατότητα στο κοινό και τους επισκέπτες της πόλης μας, αλλά και άλλων πόλεων που θα μπορούν να φιλοξενήσουν μέρος της συλλογής, να έρθουν σε επαφή και να γνωρίσουν μια σειρά από έργα και καλλιτέχνες από την συλλογή της.

Ήδη ο χώρος της Δημοτικής Πινακοθήκης φιλοξενεί από την Τρίτη 11 Ιουλίου μια σειρά από έργα και καλλιτέχνες της γενιάς του ’30. Πρόκειται για μια ειδική, θεματική έκθεση, που προσπαθεί να φωτίσει τη γενιά των δημιουργών που εισήγαγε στη χώρα μας πρωτοποριακά για την εποχή εκείνη καλλιτεχνικά ρεύματα και έθεσε τα θεμέλια για τη σύγχρονη ελληνική τέχνη.

Ενδεικτικά, ορισμένοι από τους αντιπροσωπευτικούς καλλιτέχνες της Γενιάς του ’30 είναι οι: Κωνσταντίνος Παρθένης, Φώτης Κόντογλου, Γιάννης Τσαρούχης, Νίκος Εγγονόπουλος, Νίκος Χατζηκυριάκος Γκίκας, Σπύρος Βασιλείου, Αγήνωρ Αστεριάδης, Γιάννης Μόραλης, Δημήτρης Γιολδάσης, Βάσω Κατράκη, Α. Τάσσος, κ.α.

Η καλλιτεχνική, όμως, παραγωγή της γενιάς του ’30, που επέδρασε καταλυτικά και γέννησε τη σύγχρονη νεοελληνική τέχνη, δεν προέκυψε τυχαία. Είναι προϊόν αλληλεπιδράσεων και ζυμώσεων στα καλλιτεχνικά ρεύματα και στις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες, αποτέλεσμα εξέλιξης. Στη δεκαετία του 1920 εντοπίζονται οι ρίζες που επέδρασαν και διαμόρφωσαν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της γενιάς του 30. Αν υπάρχει κάτι που χαρακτηρίζει την καλλιτεχνική παραγωγή της γενιάς του 30, εκείνο χωρίς αμφιβολία είναι η στροφή που παρατηρείται στην παράδοση, στην «ελληνικότητα». Ήδη από τα τέλη κιόλας του προηγούμενου αιώνα, το αίτημα αυτό γίνεται ολοένα και πιο έντονο στους καλλιτέχνες της εποχής και εκφράζεται με την αναπαράσταση των ελληνικών τοπίων (υπαιθρισμός) και του ελληνικού φωτός.

Στη συγκεκριμένη έκθεση, ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά έργα των μεγάλων «δασκάλων» της εποχής αυτής που διαμόρφωσαν τα χαρακτηριστικά της γενιάς του ’30, όπως του Λυκούργου Κογεβίνα (που θεωρείται από τους πρωτοπόρους Έλληνες στην χαλκογραφία), του Δημήτρη Γαλάνη (πρωτοπόρος χαράκτης που έφερε σε επαφή την ελληνική τέχνη με τα ευρωπαϊκά ρεύματα και κινήματα, μέσα από τις πολύ γνωστές «Νεκρές Φύσεις» του), καθώς και του πολύ σημαντικού Γιάννη Κεφαλληνού, καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, που εκτός των άλλων, μέσα από το έργο και τη ζωή του εμφύσησε στους μαθητές του στοιχεία για τον κοινωνικό ρόλο της τέχνης.

Από το εργαστήριο του Κεφαλληνού στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, ξεπετάγονται ο Α. Τάσσος, η Βάσω Κατράκη, ο Γιώργος Σικελιώτης και άλλοι, που θέτουν την τέχνη τους στην υπηρεσία των αγώνων του λαού.